Pages

info untuk mu


Tuesday, April 16, 2013

NOVEL 3

pagi itu aku sarungkan jubah hitam ke tubuhku. aku padankan dengan tudung bawal. perjalanan aku sama seperti hari-hari biasa. tempat yang dituju adalah kelas.

sampai sahaja di tempat yang dituju, rakan-rakanku masih menunggu di luar kelas sambil berdiri.
"alamak! kelas tak buka lagi la". rakanku mula membebel.

seorang rakanku menyapaku, "eh, nak pergi umrah ke?"
dia mahu berseloroh tentang jubahku. aku cuma balas dengan senyuman.
"nak pergi umrah dengan siapa ni? dengan dia?". tambahnya lagi sambil jari telunjuknya ditujukan ke arah salah seorang sahabatku.
"taklah. dengan suami", balasku ringkas.

rakan-rakanku ketawa mendengar jawapanku. lucu mungkin. aku cuma tersenyum, tercalit tanda tanya di mana lucunya jawapanku itu.

-----

selesai sahaja sesi pembelajaran untuk hari itu, aku dan rakan-rakanku mencari sumber makanan kerana perut masing-masing sudah minta diisi. maklumlah, jam sudah hampir ke waktu makan tengah hari.

aku terserempak lagi dengan rakanku yang berseloroh tentang jubahku. 
"tepi! tepi! aku nak lalu. aku nak pergi umrah ni". katanya tergesa-gesa sambil ketawa. mungkin aku menghalang jalannya sedikit dan mungkin dia mahu bergurau lagi denganku.

terdetik di hatiku, dia yang kerap berpakaian seksi dan masih lagi tidak menutup aurat macam mana mahu ke umrah pada waktu itu. aku tersenyum kelat. terasa disindir.

****

3 comments:

Condoriano said...

Hahah mcm tu pula, sepatutnya kena makin encourage la org yg nak membuat kebaikan bukannya mempersendakan.

deno said...

deno kalau ngantuk basuk muka atau mkn gula2, hilang ngantuk^^

zyma_senpai said...

cik deno.. xpe2, saye faham

 

Template by BloggerCandy.com