Pages

info untuk mu


Saturday, April 6, 2013

aku dan english

hari ni berlakulah tragedi di mana aku bertanyakan macam mana nak eja "illegal". mula-mula aku eja elligal eligel .. ergghhh!!! berape kali aku potong perkataan tu dalam buku nota aku. memandangkan si Aishah SH a.k.a ecah a.k.a ece a.k.a mak jemah (banyok beno panggilan beliau) yang duduk sebelah aku, so aku pun tanyalah dia macam mana nak eja "illegal". haaa.. tengok ni, sempat lagi die post, siap tag lagi nama aku. femes aku. yang lain pulak bukan main membahan aku. gggrrrr!!! *bertukar jadi hulk sopan, bukan yang hanya pakai seluar koyak tu

masa ni dalam kelas subjek "Legal and Ethics". aku sebenarnye konpius nama subjek ni, tu yang terperasan yang nama subjek ni illegal and ethics. 

untuk tajuk entry aku ni mengisahkan, aku dengan bahasa inggeris sangatlah tak sebulu. bila eja je fail. nampak tu, nak eja "illegal" pun fail. hehh!! tapi kalau berborak ada hati pulakkan aku nak guna bahasa inggeris. nampak tak tu, fesbuk aku pun guna bahasa melayu. sila fokus pada "2 jam yang lalu". nampak tak aku diskriminasikan bahasa penjajah tu. hahahaha. sebenarnye panjang cerita aku guna bahasa melayu tapi kita skip je cerita tu ye.

aku sebenarnya bukanlah nak sisihkan bahasa antarabangsa tu, cuma kadang-kadang aku teruk sikit.... kot dalam english. tapi aku suka tengok Oh My English, nak-nak teacher omputih tu. nak dijadikan cerita, ada satu kes aku tengah siapkan slide untuk present dengan Yana. aku baca la satu kenyataan dan yana pulak taip apa yang aku baca. sampai je perkataan "union" aku sebut "onion". Yana pun pelik sebab subjek kami takde kaitan dengan benda alah tu. 

menyempat je si Yana ni post kat twitter

tak paham aku bila inggeris ni tak nak sebati dengan lidah loghat Temerloh aku ni. kalau mengikut sejarah aku dengan english, aku pernah jadi teacher dekat Kolumpo nun. disebabkan taska tu international, jadi terpaksalah aku menggunakan bahasa inggeris untuk ajar budak-budak, tulis report, borak dengan parent dorang sebab majoriti dorang bukan orang pandai bahasa Melayu, eh, bahasa Malaysia la. menyanyi pun bahase inggeris u olls. paling membanggakan rekod aku adalah bos aku tak pernah komplen pasal bahasa inggeris aku sebab bos aku seorang yang sangat tegas, kalau salah laju je dia komplen. masa kerja aku boleh guna english dengan yakin dan pasti walaupun grammar berterabur. tapi, lepas aku tinggalkan karier tu, inggeris aku entah pape entah. sedihhh!!!

kalau kat rumah, akulah teacher adik aku yang tahap UPSR, tapi tu pun aku fail lagi ajar dia, nak-nak grammar. hehehe. tapi membantu jugak aku rase.... err.... kot. 

abang aku pulak selalu ingat aku terer sangat english sebab aku selalu tolong translate kan ayat-ayat untuk die. die telah menstereotaipkan yang "budak universiti pandai english". mungkin disebabkan kezen aku hamatttt heebbaatt english, so die pun ingat aku macam tu. aku dengan kezen tu masuk universiti waktu yang sama, kirenye kami sama batch la. tapi kezen aku tu aku rasa die memang hebat english. 

begitulah aku dengan english. tapi result aku, Alhamdulillah, masih lagi OK. tak menyedihkan la macam rasa nak terjun sungai yang ada buaya, 

2 comments:

hamba Allah said...

muet aok bpe zimah hehe

zyma_senpai said...

malu la sebut kat sini.ngeee :p

 

Template by BloggerCandy.com